| کد مطلب: ۶۰۲۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

ناصر ایمانی: دولت باید خود تغییر را آغاز می‌کرد و کار به مجلس نمی‌کشید/  برخی وزرای دولت کم‌تجربه هستند

عملکرد دولت سیزدهم طی بیست ماه گذشته به نحوی بوده که حتی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته شرایط معیشتی بهبودی نیافته است.

ناصر ایمانی: دولت باید خود تغییر را آغاز می‌کرد و کار به مجلس نمی‌کشید/  برخی وزرای دولت کم‌تجربه هستند

آرمان ملی : بسیاری از ناکارآمدی‌های مدیریتی که در نهایت به عدم کارکرد در جهت حل مشکلات جامعه می‌رسد سخن می‌گویند و معتقدند باید یک خانه تکانی در دولت صورت بگیرد و حداقل در چند وزارتخانه و سازمان شاهد تغییراتی باشیم. هرچند که این فقط تحلیلگران، کارشناسان و چهره‌های سیاسی نیستند که به این مهم اشاره دارند بلکه در جایگاهی بالاتر چند ماهی است که بهارستان‌نشینان نیز مطابق همین نظر پیش می‌روند. عملکرد برخی وزرا نیز به‌حدی انتقادآمیز بوده که همواره نامشان به‌عنوان گزینه نخست استیضاح در مجلس مطرح است. مشخصا سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت یکی از وزرایی است که این عنوان را از آن خود کرده و جالب اینکه وی یکبار از تیغ استیضاح نمایندگان توانست بگریزد. البته در شرایط فعلی متغیرهای گوناگونی بر روابط مجلس و دولت سایه انداخته که باعث شده تا شاهد روندی برخلاف آنچه از ابتدا شاهد بودیم از روابط مجلس و دولت باشیم. متغیرهایی همچون بروز مشکلات اقتصادی و وضعیت بغرنج معیشتی مردم، در پیش بودن انتخابات مجلس دوازدهم و تحرکات بیشتر نمایندگان. لذا با رصد شرایط فعلی چندان عجیب نیست که بگوییم مجلس حامی دولت امروز در مقام مطالبه‌گری ایستاده است. در چنین وضعیتی به‌نظر می‌رسد دولت نیز درصدد است تا از هرگونه ایجاد اصطکاک با مجلس جلوگیری کند و مثل سابق از در تعامل درآید. به همین جهت تاکنون با روش‌های جایگزین تلاش کرده تا از رسیدن پای وزرایش برای استیضاح مجلس‌نشینان جلوگیری کند. چه اینکه استعفای برخی از وزرا پیش از استیضاح مثل وزیر جهاد کشاورزی را می‌توان از همین دست روش‌ها قلمداد کرد. تغییرات بالادستی دولت از قبیل استعفای مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و جایگزین شدن «داوود منظور»، استعفای محمدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و سرپرستی «سیدمحمد آقامیری» و انتصاب محمدصادق خیاطیان که سابق بر این ریاست مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست‌‌جمهوری را برعهده داشت به سمت مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز می‌توان از تغییرات درونی دولت در مواجهه با انتقادات دانست. با این حال به‌نظر می‌رسد که دولت برای بالابردن راندمان کاری و انسجام بیشتر هنوز مردان کارآمد‌تر و تواناتری می‌طلبد.


برخی وزرای دولت کم‌تجربه هستند
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص عملکرد دولت، انتقادات مطرح شده و رویکرد نمایندگان مجلس اظهارداشت: اگر به مجالس و دولت‌های گذشته مراجعه کنید کاملا درمی‌یابید که هر دولتی که در ابتدا سر کار آمده مجالس زمان خودشان تلاش کردند حدالامکان به دولت این امکان را بدهند که در فرصت معقولی مدیریت‌های خود را به بوته آزمایش بگذارد و پس از یکسال و اندی معمولا مجالس رویه خود را تغییر دادند و جاهایی که به‌عنوان ضعف در دولت باشد شروع به اصلاح کنند. این چیز جدیدی نیست و در مجالس و دولت‌های قبلی نیز همین‌طور بوده است. ناصر ایمانی به «آرمان ملی» گفت: اکنون نیز مدتی است که مجلس به برخی از وزرا و اقدامات دولت انتقاد می‌کند. البته تا اینجا مقداری طبیعی است اما آنچه مهم است معمولا دولت‌ها باید بعد از گذشت مدت زمانی مانند یکسال و نیم می‌بینند که یکی از مدیران ارشد یا وزرا اقدامات مناسبی در آن حوزه ندارند. معمولا بهتر این است که خود دولت‌ها این تغییرات را آغاز کنند که کار به مجلس نکشد. وی افزود: اما در این دولت کار به کندی انجام گرفت و دولت مقداری در اینکه تغییرات لازم را در سطوح وزرا بدهد تأخیر داشت. لذا تاکنون مجلس دست به کار شده اما ای‌کاش خود دولت قبلا این تغییرات را انجام می‌داد چون عموم وزرایی که این دولت از ابتدا انتخاب کرد وزرای کم‌تجربه بودند که طبیعی است برخی از آنها بعد از گذشت مدت زمانی مشاهده شود نمی‌توانند از پس آن حوزه بر آیند و دولت باید آنها را به سرعت تغییر دهد.


انتقاد تند بهارستان‌نشینان
یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس در نقد عملکرد دولت اظهارکرد: دولت باید به وعده‌هایی که داده است، عمل کند. ساختار تصمیم‌گیری دولت، دارای اشکالاتی است و باید این اشکالات برطرف شود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: به باور من، تصمیم‌گیری‌ها در دولت دچار خلل است. از طرفی، برخی تصمیمات دولت کارشناسی نیست. گاهی برخی دیدگاه‌های کارشناسی را کنار می‌گذارند و در یک جلسه، تصمیمی می‌گیرند که به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست. وی افزود: ما به‌دنبال اثرگذاری هستیم و پیگیری استیضاح وزیر اقتصاد به همین منظور بوده و به همین خاطر، استیضاح وزیر صمت را هم درخواست داده‌ایم. این استیضاح‌ها امضا و آماده اعلام وصول هستند تا به کمیسیون‌ها ارجاع داده شوند و به تبع آن، بررسی‌ها لازم صورت بگیرد. نماینده شاهین‌شهر بیان کرد: به‌شخصه به غیر از مطرح‌کردن استیضاح‌ها، راهی را نمی‌بینم و می‌گویم که یا خود رئیس‌جمهور شخصا در این موارد تصمیم بگیرد یا ما مجلسی‌ها کار خودمان را انجام می‌دهیم. در همین راستا مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران نیز در خصوص استیضاح وزرای دولت اظهارداشت: روند رسیدگی به درخواست استیضاح وزرا در هیئت‌رئیسه باید برای نمایندگان به‌صورت شفاف توضیح داده شود چرا که چند ماه پیش وزیری با رأی بالا استیضاح شد و در حال حاضر مجددا استیضاح همان وزیر در دستور کار قرار دارد و به کمیسیون تخصصی ارجاع شده است. همچنین فلاحی، نماینده مردم همدان در تذکری خطاب به دولت در مورد کنترل بازار و قیمت‌گذاری‌ها بیان کرد: این موضوع دغدغه مردم است و تحت فشار قیمت‌های لحظه‌ای هستند و نیاز به تغییر در تیم مدیریتی احساس می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار